Przejdź do głównej treści

Jaka jest historia silników Harley-Davidson?

Harley-Davidson obecnie jest firmą, która produkuje jedne z najlepszych i najbardziej rozpoznawalnych motocykli. Wiele osób dziś marzy o tym, by móc posiadać sprzęt od tej firmy. Historia tej marki jest jednak bardzo długa i zawiła. Sięgając do początków Harley-Davidson, trzeba cofnąć się do czasów przedwojennych. Wtedy to właśnie założyciele tej firmy zaczęli prace nad swoimi pierwszymi silnikami. Dziś Harley-Davidson kojarzy się głównie z silnikami V- Twin, jednakże początkowe konstrukcji oparte były na całkiem innej technologii. W tym artykule postaramy się przybliżyć historię silników Harley-Davidson.

silnik harley-davidson historia

Początki marki

O pierwszych śmiałych próbach zbudowania jednostki napędowej do motocykli przez założycieli Harley-Davidson możemy powiedzieć, że nastąpiły w roku 1901. Wtedy to zbudowano prototyp motocykla bazujący na czterech silnikach i ramie rowerowej. Uznano jednak, że silniki nie spełniają oczekiwań i dokonano niezbędnych modyfikacji, które zaowocowały stworzeniem w 1903 roku  jednocylindrowej jednostki o mocy 3 KM. Już rok późnej zadebiutowała ulepszona jednostka o pojemności 405 cm3, która była rozwijana przez następne lata. 

Jednocylindrowa jednostka była podstawą, która napędzała modele tej marki. W 1914 roku dostępny był nawet model mogący się pochwalić pojemnością 573 cm3. Ostatecznie produkcję tej jednostki zakończono w 1918 roku, a ostateczna wersja mogła pochwalić się mocą 4,34 KM. Jednocylindrowe silniki były również produkowane w latach 1926-34 i były dostępne w dwóch wariantach. Każdy z nich posiadał 350 cm3 pojemności, jednak pierwszy wariat generował 8 KM, a drugi 12 KM. 

Losy firmy Harley-Davidson w czasach wojny i później

Czas wojny dla wielu przedsiębiorstw był niezwykle trudny, jednak dla przedsiębiorcza Harley-Davidson był to czas dużego rozwoju. Produkcja motocykli dla wojska napędzała rozwój firmy, a pierwsze problemy pojawił się dopiero gdy doszło do krachu na nowojorskiej giełdzie. Spadek produkcji, zmusił Harley-Davidson do opracowywania innowacyjnych technologi, które pozwoliły przetrwać tej firmie. II wojna światowa również pozytywnie wpłynęła na rozwój firmy. Ponownie firma produkowała motocykle dla wojska, co pozwalało firmie zarabiać duże pieniądze. W latach powojennych firma zmagała się, z mniejszymi i większymi problemami jednak stale się rozwijała. W roku 1969 została wykupiona przez przedsiębiorstwo AMF i do dziś, jest jedną z najbardziej uznanych marek produkujących motocykle. 

Kultowe jednostki napędowe

Historia Harley-Davidson pełna jest silników, które mocno zapisały się w historii. Teraz wspomnimy o tych najbardziej kultowych. Silniki Flathead były produkowane w latach 1929-51 i były dostępne w wielu wersjach. Napędzały wiele różnych pojazdów, również te, które używane były w wojsku. Knuckleheady to silniki, które łatwo rozpoznać po pokrywach zaworów, które przypominały knykcie zaciśniętych pięści. Ich produkcja zakończyła się w 1947 roku, po wprowadzaniu ich nowszej wersji. Ostatnimi jednostki o, których wspomnimy są Panheady. Wprowadzone w 1948 roku, produkowane były w wariantach 1000 cm3 i 1200 cm3. Używane były głównie w motocyklach luksusowych, stworzonych z myślą o długich podróżach. 

Harley-Davidson to kultowa marka dla fanów motocykli. Stworzyła ona wiele przełomowych jednostek, które na mocno zapisały się w historii, co sprawia, że do dziś silniki tej marki są uznawane, za jedne z najlepszych. 

Wpisz komentarz
lub dodaj komentarz jako gość
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Dodaj pierwszy komentarz.